Министър Лиляна Павлова: 156 сгради са обновени с европейско финансиране
08.01.2016 | 09:57 |
4481 |
0
Министър Лиляна Павлова: 156 сгради са обновени с европейско финансиране

По европейския проект за „Енергийно обновяване на българските домове“ вече са готови 156 сгради. Още 150 са в готовност за саниране и са преминали към Националната програма за енергийна ефективност с готовност за изпълнение. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в сутрешния блок на БТВ.

 

Близо 1900 са и сградите, одобрени за обновяване по Националната програма за енергийна ефективност към този момент. Тяхната реализация ще започне през пролетта, когато времето позволи. Министър Павлова съобщи, че от информацията на домоуправителите на санираните сгради сметките за отопление през зимата показват намаление с 45 - 50 на сто.


Тази нощ над 2600 снегорина работиха, което в сравнение с последните дни е двойно увеличение на техния брой, посочи тя. Между 3 и 5 хиляди души работят на нощ в тежки условия при температури от -15 градуса и те дават всичко от себе си. Въпреки това в областите, в които има закъснения с излизането на снегорините, ще има санкции, обясни министърът.

 

По думите й най-големите затруднения през нощта и образували се поледици са били в Русе, Велико Търново и в източните части на страната. Това е наложило поетапно затваряне на пътищата за обработка против заледяване в часовете между 01 и 05 часа. Леденият дъжд е по-опасен от снега и затова пътната мрежа беше затворена, а отварянето се случваше поетапно, допълни тя.
Стандартите изискват при обилен снеговалеж, какъвто имаше, да бъде спряно движението, да изчистим и след това трафикът да бъде пропуснат, обясни регионалният министър.


Съобразихме се с последните празнични дни, в които хората се прибират и ограничихме само тежкотоварния трафик, оставяйки снегорините да работят. Ако пътищата не бяха обработвани, щяхме да имаме поне метър сняг, поясни министър Павлова. До два часа след спиране на снеговалежа по европейските стандарти допустимата снежна покривка е 3 см за магистралите, между 5-7 см за първокласните и второкласни пътища и 10 см – за останалите. Тя припомни, че за зимно поддържане на пътищата в бюджета са определени 60 млн. лв.


По отношение строителството на автомагистрала „Хемус“ Лиляна Павлова каза, че процедурата по избор на изпълнител за двата лота от общо 60 км участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, е приключила. Срокът за обжалване изтече вчера, но има подадени жалби. В момента се изчаква процедурата по обжалване, която е пред КЗК. След приключването й и влизането в сила на решението за избор ще може да се пристъпи към сключване на договори. Стойността на АМ „Хемус“ е над 2,5 млрд. лв. за цялото направление от Ябланица до Шумен. Въпросът за финансиране на строителството на АМ „Хемус“ според министър Павлова трябва да бъде обсъден и в Народното събрание, тъй като строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на правителството. Това е сериозен ангажимент с дългосрочно бюджетиране и се изискват солидни средства, обясни тя.


Обжалванията отнемат между 3 и 6 месеца и най-късно след 6 месеца ще има възможност да бъде потвърден изборът на фирмите-изпълнители. Това са договори за инженеринг и фирмите ще имат между 6 и 9 месеца да допроектират. Успоредно с това може да се извършва и отчуждаването на терените, а реално строителство може да започне през 2017 г., разясни строителният министър.
На въпрос за бързите срокове по избор на изпълнител, министър Павлова каза, че тръжната процедура е продължила близо девет месеца, като тя е двуфазна с преквалификация на фирмите като първа фаза и като втора – оценка на техническите оферти. По отношение на постигнатите нива за строителството на двата лота министърът посочи, че всички цени в подадените оферти са в рамките на сходни стойности.
Цените са по-високи от индикативната стойност, защото тя беше обявена през 2013 г. без реален проект как ще е преминаването по трасето, по което има над 3 км тунели и над 10 км виадукти, които са скъпи съоръжения. Реалните проекти бяха налице лятото на 2015 г.


На въпрос дали може да потвърди, че избраните фирми са на Валентин Златев и на Делян Пеевски, Павлова посочи, че това са консорциуми от фирми, в които влизат, както български, така и международни компании. Те са подали надлежно необходимите документи и са доказали че имат изпълнени проекти от аналогичен размер.
Министър Павлова каза, че има готовност да се обяви тръжната процедура и за следващия етап от строителството на АМ „Хемус“ – от разклона за Плевен – Ловеч до Велико Търново. Участъкът е с дължина от 85 км. 

Коментари
Добави коментар
[:success:][not-good]:)[:bravo:][no4][:stupid:][:smoke:][:wall:][partners][:tongue:]
Още
[ohluff][:piene:][funy][:king:][:cheers:][:love:][love][:thanku:][comp][:driver:][stars][molq][nankam][googd2][jega][:hammer:][:drunk:][fokusi][buket][sunny][:banana:][:rtfm:][eat][:pipe:][:slap:][shock][dalavera]thinkingsmileangry-faceremontcaffe[:chinovnik:][flag][:vreme-za-more:]
Код за сигурност: