В момента най-тежкият въпрос в нашата област е нормативната уредба за проектиране на пътните и железопътните мостове в България. Един млад инженер, колкото и да е добър, не може да проектира, защото няма стройна база. Това каза за "Строителство Градът" проф. д-р инж. Костадин Топуров, ръководител на катедра "Транспортни съоръжения" в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Той е председател на организационния комитет на Третия симпозиум по мостове, който се проведе миналата седмица в УАСГ.
При международни проекти, при които в договора не е фиксирана спецификация по каква нормативна система да се работи, проверяващият чужденец не знае на какъв технически език да общува с българите. Поставя се бариера. За метални мостове почти няма нормативи, за предварително напрегнати конструкции се ползват германските ДИН норми от 50-те години на миналия век или новите според еврокода. Някои специалисти предлагат да се ползват еврокодовете, които не са въведени в действие.
Задължение на държавата е да осигури нормативна база за проектиране по съвременни норми, единодушни са всички. Наскоро инж. Павел Диковски припомни, че мостовете се проектират по правилник от 1973 г., в който са заложени елементи от германските ДИН норми от 50-те години. Този правилник, казва проф. Топуров, трябва да корелира със съвременната наредба за земетръс, с която има пълно разминаване. През 2004 г. колектив от УАСГ внася в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) нов правилник проектиране на мостове. Тогава надеждата е, че еврокодовете ще влязат в сила всеки момент. И наредбата не влиза в сила. Кога еврокодовете ще станат общовалидни никой не знае, казва проф. Топуров. Последната съобщена дата е 2013 г., предишни са 2011 г., 2008 г.
Специалистите по мостови съоръжения предлагат две неща:
- Да влезе в действие наредбата за проектиране на пътни стоманобетонни мостове, съгласувана с еврокодовете, подготвена от тях и предадена в МРРБ преди пет години.
-Да разработят допълнение към споменатата наредба и за железопътните обекти.
Наредбите са живи неща, казва проф. Топуров. Ако в тях има пропуски, могат да бъдат отстранени и променени. Доката влязат в сила еврокодовете.