АМ Хемус се препроектира за да се намали цената й
29.03.2016 | 11:37 |
3669 |
1
АМ Хемус се препроектира за да се намали цената й

Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектната скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде намалена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов в петък.

 

Търгът за две отсечки от "Хемус" - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият и най-голям от серията поръчки, прекратени по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с обща дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ груп" и "Джи Пи груп", свързвани съответно с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", е в процес на закриване.

 

Нови поръчки

 

Въпреки критиките на Георги Кадиев (БСП), че историята с "Хемус" се превръща във фарс, министър Павлова реши отново да разкаже цялата хронология на конкурса, избора на изпълнители, както и да припомни аргумента за липса на европейски пари, използван като формално основание за прекратяване на търга.

 

След закриването на НКСИП и връщането на функциите й в Агенция "Пътна инфраструктура" (както беше преди разделянето на АПИ на две) ще могат да се обявят нови търгове за дострояването на "Хемус", каза още Павлова. Въпросните два лота с дължина 60 км ще бъдат разделени на 4.

 

Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, обясни Павлова. Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., каза още Павлова.

 

Обявеното спестяване не е ясно от коя сума ще е 1 милиард лева, колкото бяха офертите, или наполовина, колкото беше прогнозната цена в предния търг.

 

Останали съмнения

 

Tепърва ще се обсъжда на какъв принцип ще бъдат избрани изпълнители – най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта. На това изказване Кадиев и Велизар Енчев заявиха, че по никакъв начин не са били убедени, че следващите процедури ще бъдат проведени прозрачно и без корупция. "Съмненията в обществото остават", каза Енчев и посочи, че все още не са назовани виновниците за провала на строителството. При нови поръчки няма гаранция, че същите фирми няма да се явят и да спечелят, посочи депутатът.

 

Георги Кадиев предположи, че "или имате ужасно некадърни хора, които правят прогнозните стойности, или просто е калкулирана 50% комисиона" при първоначално обявените цени за двата лота от 168 и 266 млн. лв. След това цените скочиха почти двойно на 278 и 499 млн. лв., припомни депутатът от левицата. При тази реплика министър Лиляна Павлова призна, че грешката е на НКСИП, които са предоставили прогнозни стойности на проекта, без да включат в сметките сложните съоръжения като виадуктите и тунелите. Странно оправдание предвид, че в идейните проекти от 2013 – 2014 г. на магистралата мостовете и тунелите присъстват.

Коментари
в.иванова
на 30.03.2016 12:36:42
Интересно ако търговете на АПИ доведат до същия скандал, премиера ще инициира ли закриване на агенцията? И кой твърди, че за АПИ 'корупция' е мръсна дума? Реформа не се провежда със законови 'врътки', обслужващи определен интерес. Впрочем, нищо ново и позитивно.
Добави коментар
[:success:][not-good]:)[:bravo:][no4][:stupid:][:smoke:][:wall:][partners][:tongue:]
Още
[ohluff][:piene:][funy][:king:][:cheers:][:love:][love][:thanku:][comp][:driver:][stars][molq][nankam][googd2][jega][:hammer:][:drunk:][fokusi][buket][sunny][:banana:][:rtfm:][eat][:pipe:][:slap:][shock][dalavera]thinkingsmileangry-faceremontcaffe[:chinovnik:][flag][:vreme-za-more:]
Код за сигурност: