Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. Вижте нашата политика за бисквитките повече тук.Приемам

За какви субсидии в проценти се бори България в Брюксел?
28.05.2021 | 15:15 |
307 |
0
За какви субсидии в проценти се бори България в Брюксел?

Съветът на Европейския съюз по земеделие и рибарство и Европейският парламент не постигнаха споразумение за новата Обща селскостопанска политика, съобщи служебният министър на земеделието Христо Бозуков от Брюксел.

Ще лъснат ли корупцията и рекетът в държавните структури на МЗХГ?

Пред своите колеги на заседание на Съвета на министрите по земеделие той представи позицията на страната ни. А когато все още не е окончателно решено колко точно ще получат фермерите в новия програмен период и е трудно да се програмират интервенции без бюджети, да се говори в проценти е лъч светлина. 

Референтна 2018 г. за преходна национална помощ

Още миналата година България заяви, че няма да отстъпи от предложението за продължаване на преходната национална помощ с нова референта година – 2018 г. „Все още остава въпросът за запазване на бюджета на 50% от нивата на 2013 г.“, каза проф. Бозуков.

13+2% обвързана подкрепа

Отдавна е ясна и позицията ни за 13+2% обвързана подкрепа. По отношение на списъка с допустимите за подпомагане продукти служебният министър акцентира върху това да се запази подкрепата за производството на картофи.

3% за млади фермери

България приема 3% от бюджета за директни плащания да се насочат към млади земеделски производители, каквото е предложението на Председателството и което е приемливо за ЕП. Проф. Бозуков обаче подчерта, че тук трябва да се вземат предвид плащанията по първи и по втори стълб, насочени към младите.

7,5% за преразпределително плащане

Страната ни подкрепя задължителен праг от 7,5% за преразпределително плащане, което служебният министър определи като „балансирано решение“. Нека да припомним, че ЕП заговори за доста по-голям процент – 12%. Според професора обаче паралелното увеличаване на процента за екосхеми и за преразпределително плащане в първи стълб ще доведат до намаляване на базовото плащане.

20% за екосхеми в директните плащания 

България държи на дял от 20 % за екосхеми в рамките на директните плащания, както и на двугодишен период на обучение. Искаме още гъвкавост за прехвърляне на неусвоените средства от екосхемите към други необвързани схеми на директните плащания и мерки от ПРСР.

30% за екологични интервенции в ПРСР 

Позицията на страната ни по отношение на агроекологичните мерки по втори стълб залага на 30% дял от бюджета на ПРСР, като тук се включват и плащанията за необлагодетелстваните райони.

Страната ни настоява още малките стопанства до 10 ха да се изключат от стандарта за диверсификация на културите и екологично насочени площи (ДЗЕС 8 и ДЗЕС 9). 

Друго наше искане е да се запази диверсификацията на културите като еквивалент на ротацията на културите в ДЗЕС 8. Прилагането на минималния процент за непроизводствени площи в ДЗЕС 9 да бъде само на ниво стопанство, а не на национално, подчерта проф. Бозуков.

Подкрепа за групи и организации на производители

Страната ни държи да се запази не повече от 15% от разходите по оперативните програми за интервенции да са свързани с екологични цели. 

„Настояваме европейското финансиране за организации и групи в други сектори, извън сектора на плодовете и зеленчуците, да се запази на 10% от стойността на предлаганата на пазара продукция от всяка група или организация на производители“, подчерта министър Бозуков.

25% трансфер между първи и втори стълб

България подкрепя предложението 25% от средствата да могат да се прехвърлят между първи стълб (директните плащания) и втори стълб (ПРСР). Искаме и възможност да се увеличи процентът на трансфера на субсидии от първи към втори стълб за интервенции за околна среда и климат или за интервенции за млади земеделски стопани.

Социална условност

Във връзка с това, дали да се отнемат субсидии, ако фермерите не спазват трудовото и социално законодателство, България настоява за ясно формулирани правила, за да се избегне по-голямата административна тежест.

„Бихме могли да проявим гъвкавост, като приемем включването на ограничен брой трудово-социални актове, имащи отношение към земеделските стопанства, с посочване на конкретни разпоредби в тях и извършване на проверки само от компетентните инспекции по труда“, уточни служебният земеделски министър.
 

Следете темата и на cap4us.agri.bg

Коментари
Добави коментар
[:success:][not-good]:)[:bravo:][no4][:stupid:][:smoke:][:wall:][partners][:tongue:]
Още
[ohluff][:piene:][funy][:king:][:cheers:][:love:][love][:thanku:][comp][:driver:][stars][molq][nankam][googd2][jega][:hammer:][:drunk:][fokusi][buket][sunny][:banana:][:rtfm:][eat][:pipe:][:slap:][shock][dalavera]thinkingsmileangry-faceremontcaffe[:chinovnik:][flag][:vreme-za-more:]
Код за сигурност: