Днес започва строителството на участък 1 от етап І на третата линия на метрото, съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова. Той минава през Централната градска част и се състои от 7 МС, като дължината на трасето е 7 км. Вторият участък от етап І е от Малък градски театър "Зад канала" до "Билла" на бул. "Владимир Вазов" - 1 метростанция и 630 м тунелен участък. За него се провеждат тръжни процедури. Очаква се до есента да бъде избран изпълнител и строителството му също да стартира. Кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи още, че третия лъч - етап І и етап ІІ ще бъда завършен за 3.5 г. Търгът за втория етап ще бъде обявен през март. Двата етапа ще се строят паралелно и ще завършат етновременно. Етап ІІІ - от "Билла" до "Левски Г" остава за периода след 2018 г.
На 19 януари беше подписана безвъзмездната помощ между управляващия орган на ОП"Транспорт и транспортна инфраструктура"2014-2020 и Столична община. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски съобщи, че за този порграмен период за метрото са отделени 401 млн. евро по ОПТТИ. Стойността на двата етапа е 850 млн. лв. За 2016 г. Столична община е предвидила 20 млн. лв. за метрото.
Разположението на метростанциите и метода на строителството им представи проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен"ЕАД. Според него най-трудни за проектиране и изграждане са МС 14 "Красно село", МС 10 НДК и МС 8 "Орлов мост". Целият трети метродиаметър изисква повече усилия и е по-сложен заради трудната геология и поради това, че е на голяма дълбочината - минава под другите два метролъча.
Метростанциите в строеж
МС 6 ( до Малък градски театър "Зад канала") е разположена северно от кръстовището на бул."Я.Сакъзов" и бул. "Е.Георгиев" под западното пътно платно на бул. "Е.Георгиев. Метростанцията ще се изгражда по открит способ в котлован укрепен с шлицови стени. Предварително ще бъдат реконструирани и преместени инженерните мрежи попадащи в обхвата на бъдещия котлован. По време на строителството движението на автомобилите между бул."Я.Сакъзов" и бул. "Д.Николаев" ще се извършва двупосочно в източното платно на бул. "Е.Георгиев".
МС 8 ( на Орлов мост) е разположена в югозападния ъгъл на кръстовището на бул."Цариградско шосе" и бул. "Е.Георгиев". За да се ограничи максимално навлизането в парковата част, по-голямата част от метростанцията ще се изгражда тунелно по модифициран Нов австрийски тунелен метод от централна шахта с размери 30х20 м. По време на строителството няма да се променя движението на автомобилите в района на кръстовището на бул."Цариградско шосе и бул. "Евлоги Георгиев", а така също по бул. "Е.Георгиев". Южно от станцията тунелите на метрото на Линия 3 преминават под действащите тунели на Линия 1, поради което дъното на метростанцията е разположено на значителна дълбочина от 26 м. Станцията ще е свързана с действащата МС "СУ "Св.Кл.Охридски". Входовете й са откъм подлеза на ул."Сан Стефано" и чрез подземна връзка под р.Перловска - с подлеза пред езерото Ариана. Така метростанция "Орлов мост" ще има 7 входа.
МС 9 (на Попа) е разположена западно от кръстовището на бул. "П.Евтимий" и ул."Граф Игнатиев" под пътното платно на бул. "Патриарх Евтимий". Станцията е с две подземни нива. Горното ниво е вестибюлно и за технически помещения. Долното е за перона. Има три входа - един в западния ъгъл на кръстовището до нотариата, един пред кино "Одеон" и един до сградата на "Булгартабак", като връзките между тях ще служат и за подземни подлези под бул. "П.Евтимий" и бул. "В.Левски". За да се ограничи времето за спиране на движението по бул. "П.Евтимий" строителството ще се извършва по така нарачения "Топ даун" ( или Милански) метод.
МС 10 (при НДК) е разположена под пътното платно на бул."П.Евтимий" западно от кръстовището му с бул."Витоша". На това място Линия 3 прави връзка с Линия 2, като съществуващите входове на МС НДК от Линия 2 ще са входове и към метростанцията от Линия 3. Ще се осигури подземната пешеходна връзка между метростанциите от двете линии. Западните входове на новата метростанция са в близост до "Петте кьошета" от двете страни на пътното платно на бул. "П.Евтимий" до кръстовището му с ул."Княз Борис І".
МС 11 (при Медицинска академия)е разположена под пътното платно на ул. "Георги Софийски", като източните й входове са в четирите ъгъла на кръстовището на бул. Пенчо Славейков" и ул. "Г.Софийски", а западните в района на входа на Медицинска академия на ул."Г Софийски". Строителството ще се извършва по открит способ в котлован, укрепен с масивни шлицови стени. Преди започване на строителството ще се изпълни обходен временен двулентов път, разположен южно от пътното платно на ул."Георги Софийски".
МС 12 е разположена под пътното платно на бул. "България" в северозападния ъгъл на кръстовището на бул. "И.Гешов" и бул. "България" до съществуващия подлез под това кръстовище. По време на строителството ще се премести тролейбусната линия от локалното платно на бул."България" по успоредната на него ул. "Григор Начевич". Входовете на станцията са: източни – всички входове на подлеза под кръстовището на бул."И.Гешов" и бул. "България", западен вход – от страната на пл."Ручей". Строителството ще се извършва по открит способ в котлован, укрепен с масивни шлицови стени.
МС 14 е разположена на кръстовището на ул. "Житница" и ул. "Гоце Делчев" с бул. "Цар Борис ІІІ". Предвидено е заедно с метростанцията да се изгради подземно преминаване на ул. "Житница" и бул. "Г.Делчев" под бул. "Цар Борис ІІІ". Станцията е на три нива. Горното е с пешеходни подлези и пътен тунел. Междинното е за технически служебни помещения в метрото. Долното е за перона. Входовете са разположени в четирите ъгъла на кръстовеището, като за целта под пътното платно на бул. "Цар Борис ІІІ" освен пътния тунел са предвидени и подземни пешеходни подлези. Поради голямата дълбочина на станцията и наличието на пътен тунел и рампи над нея тя ще се изгражда по открит способ в котлован, укрепен с масивни шлицови стени. Технологията на изграждане е предвидена така, че по време на строителството да не се спира движението по бул."Цар Борис ІІІ", а на части ще се изграждат подземните съоръжения под едната и другата половина на пътното платно на булеварда.
Двупътният тунел в участъка МС 6-МС 14
ще се изгражда по щитов метод с механизирана тунелопробивна машина с противоналягане в забоя. Стартовата шахта ще се намира в района на автобусното депо "Земляне". Преди достигането на машината до съответната станция се предвижда конструкцията на стените и даното/ а на някой станции и поркривната плоча/ да бъде изпълнена, като по специално профилираното дъно машината ще се" пробута" през пространството на станцията и от другия й край ще започне изграждането на тунела към следващата станция. Освен сложните геоложки условия трасето на тунела преминава на дължина около 3км под реки и големи канализационни колектори и др, което е наложило в тръжната документация да има редица строги специфични изисквания към тунелната машина. Изходната шахта за машината е предвидена северно от кръстовището на бул.Е.Георгиев и бул. Я.Сакъзов преди МС 6.
Участъкът МС 5-МС 6
е разположен извън истроическия център на града. Той изисква по-малка продължителност за строителство- 30 месеца, поради което то е предвидено да започне през есента на настоящата година и да завърши заедно централния участък. Участъкът ще се строй частично по Нов австрийски метод и частично по открит способ.
Депото
се намира в района на съществуващото автобусно депо "Земляне" на ул.Житница. То ще започне да се строи в края на 2016г и трябва да бъде завършено до края на 2018г.